PES A DÍTĚ
Mít doma vlastního psa je snem velké většiny dětí. Prostřednictvím psa se učí pozorovat, správně komunikovat, o někoho se starat, vcítit se do jeho nálad a respektovat jeho potřeby. Psi dětem většinou dokážou jejich zájem a lásku vracet plnými hrstmi (tedy tlapkami). Radostně je vítají, i když se právě dnes zdrželi u kamaráda, jsou celé špinavé a v žákovské mají čerstvou pětku. Jsou to parťáci k lumpárnám i vnímaví a zaručeně diskrétní posluchači, kterým se dají svěřit tajemství všeho druhu. Je však třeba si uvědomit, že jsou to jen zvířata, která při pocitu ohrožení reagují instinktivně, a jejich zuby mohou být strašnými zbraněmi. Podle celosvětových statistik je nejvíce dětí poraněno doma vlastním psem. Děti, především batolata a předškoláci, nedokážou totiž správně vyhodnotit varovné signály psa a včas na ně reagovat. Neuvědomí si, že najet na psa tříkolkou nebo kočárkem na panenky mu působí bolest. Nepoznají, že se radostná hra na honěnou mění v zoufalou snahu psa utéct před drsným zájmem malého trapiče. Také rodiče často chybují. Když pes zavrčí, aby dal najevo, že chce mít svůj klid, většinou ho rázně fyzicky potrestají přímo před očima dítěte. Děti toto chování berou jako vzor, a když na ně pes příště zavrčí a rodiče nejsou na blízku, odhodlají se ho uhodit samy. A neštěstí je hotové. Pes by měl mít vždycky možnost před dítětem utéct a schovat se na místě, kam za ním dítě nemůže. V bytě se to dá řešit zahrazením jednoho kouta v pokoji nábytkem nebo roztažitelnou mříži ve dveřích, venku u domu předělením zahrady na část pro děti a část pro psa. Malé děti by neměli být se psem bez dozoru dospělých a psí místečka, misky a hračky musejí být pro ně tabu stejně jako rozpálená plotna nebo žehlička. Občas se hodí odhrnout psovi pysky a ukázat dětem, jak veliké má zuby. To většinou k odstrašení malých uličníků na chvíli stačí. Nejdůležitější však je vlastním příkladem učit děti, že psovi nesmějí ubližovat, pronásledovat ho, brát mu jeho věci. Hezký vztah může vyrůst jen na vzájemné důvěře a respektu. Zdroj:Poradna |